کنسول بازی

آموزش تنظیم و راه اندازی سرویس Xbox Game Pass for PC

آموزش تنظیم و راه اندازی سرویس Xbox Game Pass for PC

در این مطلب سعی داریم به آموزش تنظیم و راه اندازی سرویس Xbox Game Pass for PC بپردازیم ، در بین اعلامیه‌های مختلفی که مایکروسافت در نمایشگاه E3 2019 منتشر کرد، اعلامیه‌ای که بیشتر از همه توجه گیمرهای پی‌سی را جلب کرد راه اندازی سرویس اشتراک ماهیانه این شرکت Xbox Game Pass برای پی‌سی بود.
پیش از این هم یک نسخه محدود از Xbox Game Pass برای پی‌سی موجود بود اما فقط برخی از بازی‌های مایکروسافت در آن موجود بود.
انتشار این سرویس همزمان با انتشار اپلیکیشن جدید ایکس باکس صورت گرفته که قبلاً 100 بازی در کتابخانه آن موجود بود و کاربران برای ماه اول می‌توانستند با هزینه 1 دلار آن را تهیه کنند و بعد از آن باید 5 دلار در ماه پرداخت می‌کردند، اپلیکیشن ایکس باکس در نسخه بتا و با هزینه 9.99 دلار منتشر شده است.

xbox
با وجود بازی‌هایی مثل Metro Exodus، Wolfenstein 2، Football Manager 2019 و تعداد بسیار زیاد بازی‌های سبک indie این قیمت بسیار مناسب به نظر می‌رسد. اما هنوز اپلیکیشن ایکس باکس در نسخه بتا قرار دارد و راه زیادی تا تکمیل آن باقی مانده است. این اپلیکیشن هنوز مشکلات بزرگی مثل کندی سرعت دانلود دارد و در بعضی موارد بازی‌های آن کار نمی‌کنند.
ما برای کمک به شما این راهنما را آماده کردیم تا به شما آموزش دهیم که چگونه می‌توانید Xbox Game Pass را برای پی‌سی تنظیم و راه اندازی کنید.

xbox

1. آپدیت کردن سیستم عامل به ویندوز 10 نسخه 1903
آپدیت مهمی که قرار بود در ماه می سال 2019 برای ویندوز 10 عرضه شود هنوز در اختیار عده زیادی از کاربران قرار نگرفته است. آپدیت می ‌2019 ویندوز 10 – یا همان نسخه 1903 ویندوز 10 – برای اجرای اپلیکیشن جدید ایکس باکس و استفاده از Xbox Game Pass برای پی‌سی ضروری است.
بنابراین قبل از هر کاری باید مطمئن شوید که نسخه 1903 ویندوز 10 را دارید. برای انجام این کار به قسمت Settings > Update & Security رفته و سپس روی ‘OS build info’ در پنل سمت راست کلیک کنید.
صفحه را اسکرول کرده و قسمت ‘Windows specifications’ را چک کنید تا ببینید که آیا نسخه 1903 را دارید یا خیر.
اگر این نسخه را داشتید باید اپلیکیشن Xbox Beta را از Microsoft Store دانلود کرده و صفحه را اسکرول کنید تا به مرحله بعد بروید.
در غیر این صورت باید Windows 10 Update Assistant را نصب کنید تا نسخه 1903 ویندوز را دریافت کنید. برای دانلود Assistant روی گزینه Update now کلیک کنید.
پس از دانلود Update Assistant آن را باز کنید. این صفحه به شما می‌گوید که نسخه ویندوز 10 شما چیست (که در مثال ما 1803 است) و تازه ترین نسخه‌ای که می‌توانید ویندوز را به آن بروزرسانی کنید مشخص می‌کند (1903). هر وقت آماده بودید روی ‘Update Now’ کلیک کنید.
xbox
این آپدیت یک آپدیت مهم و بزرگ است بنابراین نصب آن زمان می‌برد (معمولاً حدود 90 دقیقه یا کمتر). صبر کنید و اجازه دهید که این فرایند تکمیل شود. پس از نصب، سیستم ریبوت می‌شود و می‌توانید مجدداً به ویندوز 10 لاگین کنید و حالا نسخه 1903 را خواهید داشت.
پس از آپدیت ویندوز 10 به منوی Update & Security برگشته و روی Check for updates کلیک کنید تا مطمئن شوید که نسخه فعلی ویندوز شما 1903 است.

xbox

2. تنظیم اپلیکیشن Xbox Beta
همانطور که قبلاً اشاره شد، وقتی در نسخه 1903 ویندوز 10 قرار داشته باشید می‌توانید اپلیکیشن Xbox Beta را نصب کنید. معمولاً از طریق Microsoft Store می‌توانید این اپلکییشن را نصب کنید و بازی‌هایی که از طریق آن نصب می‌کنید هم در واقع از طریق Microsoft Store نصب می‌شوند.
فرایند دانلود و نصب کمی گیج کننده است بخصوص با توجه به اینکه Microsoft Store برای هر بازی که قصد نصب آن را دارید سرعت دانلود کاملاً متفاوت (و سریع تری) را نمایش می‌دهد. متاسفانه معمولاً کندترین سرعت‌هایی که در این قسمت نشان داده می‌شوند، دقیق تر هستند.
می‌توانید از Microsoft Store برای نصب بازی‌های Gamepass هم استفاده کنید اما اگر بازی‌ها را روی درایوی به غیر از درایو سیستمی نصب کنید، معمولاً با مشکل مواجه می‌شوید. بنابراین در این راهنما ما از همان اپلیکیشن Xbox Beta استفاده می‌کنیم (که البته این اپلیکیشن هم مشکلات فنی خودش را دارد).

xbox
پس از نصب اپلیکیشن Xbox Beta آن را باز کرده سپس روی آیکن پروفایل در گوشه سمت راست بالای آن کلیک کنید و در نهایت برای ورود به اکانت مایکروسافت روی ‘Sign in’ کلیک کنید.

xbox

3. دریافت Xbox Game Pass for PC
حالا باید یکی از طرح‌های Game Pass را از سایت ایکس باکس دریافت کنید. بسته به این که فقط پی‌سی داشته باشید یا پی‌سی و ایکس باکس وان، یکی از طرح‌های Game Pass برای شما مناسب خواهد بود. برای کاربران کامپیوتر دو گزینه وجود دارد: Game Pass Ultimate یا Game Pass for PC.
Game Pass Ultimate شامل تمام مواردی است که در Game Pass for PC وجود دارد اما بسته‌های نسخه کنسول Game Pass، Xbox Live Gold و امکان دسترسی به نسخه early access بازی‌های جدید هم در آن وجود دارد. حتی راهی وجود دارد که می‌توانید نسخه یک ماهه Game Pass Ultimate را به 36 ماهه تبدیل کنید.
Game Pass for PC امکانات کمتری دارد اما بیشتر این امکانات اضافه برای کاربرانی که فقط با پی‌سی بازی می‌کنند ضروی نیستند؛ قیمت آن در نسخه بتا 5 دلار در ماه است و پس از آن 9.99 دلار خواهد بود. قیمت Game Pass Ultimate پس از ماه اول تا 14.99 دلار در ماه است.
وقتی طرح عضویت موردنظرتان را در مرورگر انتخاب کردید از شما خواسته می‌شود که وارد حساب مایکروسافتتان شوید. وارد همان اکانتی شوید که از آن برای ورود به اپلیکیشن Xbox Beta استفاده کرده بودید و دستورالعمل‌های ذکر شده برای پرداخت هزینه Game Pass را دنبال کنید.
سپس مجدداً به اپلیکیشن Xbox Beta رفته و روی گزینه Game Pass در منوی بالا کلیک کنید. حالا می‌توانید تمام بازی‌های Game Pass را مرور و دانلود کنید.

xbox

4. رفع خطاهای Xbox Game Pass for PC
اکثر بازی‌های تست شده‌ی Xbox Game Pass for PC هموار و بدون مشکل کار می‌کنند اما ظاهراً مشخص شده برخی بازی‌های بزرگی که کاربران زیادی از آنها استفاده می‌کنند از جمله Metro Exodus، Wolfenstein 2 و Vampyr مشکلاتی دارند.
کاربران مشکلات مختلفی را گزارش داده اند از جمله نصب نشدن بازی، لاگین نشدن آن به اکانت مایکروسافت، کرش کردن بازی و مشکلاتی در سرعت و اجرای بازی.
یکی از مشکلات شناخته شده برای بازی Metro Exodus عدم نصب آن بوده اما با این وجود حدود 54 گیگابایت از فضای هارد را اشغال می‌کند که راه استانداردی برای حذف آن وجود ندارد.
اگر با چنین مشکلاتی روبرو شدید راهکارهای زیر را امتحان کنید:
•مجدداً در اپلیکیشن Xbox Beta وارد حساب کاربری خودتان شوید.
•اپلیکیشن Xbox Beta را دوباره نصب کنید.
•بازی را روی درایوی نصب کنید که سیستم عامل در آنجا نصب شده (این روش برای ما منجر به حل مشکل بازی Metro Exodus شد).
•درایورهای GPU را آپدیت کنید.
لازم به ذکر است که مکانیزم‌های محافظتی سختگیرانه‌ای که برای فایل بازی‌های Xbox Game Pass وجود دارد باعث شده که نتوانید در این مرحله فایل‌ها را مود کنید.
شاید این مسئله مربوط به ابهامات و مشکلاتی باشد که در حال حاضر در بک اند اپلیکیشن ایکس باکس وجود دارد از جمله مشکلاتی که در نصب و حذف بازی‌ها مشاهده می‌شود اما اگر به دنبال اجرای بازی‌هایی هستید که قابلیت مود شدن را داشته باشند مثل Slay the Spire، بهتر است آنها را از جای دیگری دانلود کنید.
با وجود تمام نکات ذکر شده، اپلیکیشن ایکس باکس هنوز در نسخه بتا قرار دارد و Xbox Game Pass for PC یک سرویس جدید است. هر چند این سرویس با مشکلاتی روبروست اما با توجه به قیمت پایین آن، ارزش دانلود و نصب را دارد.