هارد اکسترنال

بررسی هارد دیسک اکسترنال 4 ترابایتی Canvio شرکت توشیبا (نسخه 2019)

بررسی هارد دیسک اکسترنال 4 ترابایتی Canvio شرکت توشیبا (نسخه 2019)

آیا جایی برای ابتکارات جدید در بازار هارد دیسک‌های اکسترنال باقی مانده؟ شاید نه…. در این مطلب سعی داریم به بررسی هارد دیسک اکسترنال 4 ترابایتی Canvio شرکت توشیبا (نسخه 2019) بپردازیم :

نظر ما
هارد اکسترنال 4 ترابایتی Canvio شرکت توشیبا محصول بدی نیست اما قیمت محصولات رقیب به اندازه‌ای کمتر از این هارد است که به سختی می‌توان خرید آن را توصیه کرد.
مزایا
•طراحی مینیمالیستی
•عملکردی بهتر از حد متوسط
معایب
•گران قیمت
•بدون نرم‌افزار
•بدون کانکتور USB Type-C
DTB440 (که به نام Canvio Basics 4 ترابایتی یا HDTB440XK3CA هم شناخته می‌شود) جزء محصولات رده 2019 شرکت توشیبا است. این هارد یک هارد اکسترنال 2.5 اینچی سنتی است که با یک کانکتور USB 3.0 و یک قاب پلاستیکی مات عرضه می‌شود. در مجموع، این محصول یک محصول بدون مخلفات با یک سال گارانتی است و هیچ نرم‌افزار و مکانیزم محافظت پسوردی ندارد.
سایر اعضای خانواده Canvio عبارتند از Canvio Ready، Canvio Premium (با پایه آلومینیومی، سه سال گارانتی و کانکتور Type-C)، Canvio Advance (با گارانتی 2 ساله) و Canvio که هارد درایو 3 و نیم اینچی دارد.

Toshiba Canvio

طراحی
طی سه سال گذشته از نظر طراحی تغییر خاصی در این محصولات ملاحظه نشده است؛ طراحی رده Basics محصولات Canvio شرکت توشیبا تقریباً مینیمالیستی باقی مانده است. هنوز یک کانکتور USB فلت Micro-B، رویه ذغال سنگی و یک چراغ آبی در این محصولات وجود دارد که در گوشه آن قرار می‌گیرد.
این درایو هیچ نوع پایه پلاستیکی ندارد تا از سر خوردن آن پیشگیری کند و به جز یک استیکر قابل جابجایی روی بدنه آن در مجموع یک هارد دیسک اکسترنال استاندارد و معمولی است. همراه این درایو یک کابل USB 50 سانتی متری و یک دفترچه راهنما ارائه می‌شود و با توجه به ابعاد 109 × 78 × 19.5 میلی متری و وزن 218 گرمی، می‌توان گفت به اندازه‌ای کوچک است که بتوان آن را برای مسافرت‌هایی مثل مسافرت‌های کاری در کوله پشتی قرار داد.

Toshiba Canvio

سخت‌افزار
این درایو توسط شرکت توشیبا (یکی از سه شرکت فروشنده هارد دیسک در سطح جهان) با ظرفیت‌های 1، 2 و 4 ترابایتی تولید شده است. مدل 4 ترابایتی بر اساس یک HDD 2 و نیم اینچی ناشناخته ساخته شده که چهار پلاتر 1 ترابایتی دارد و ممکن است از نوع درایوهای 15 میلی متری باشد که در مجموع نسبت به مدل‌های قبلی ضخامت آن کمی بیشتر خواهد بود.
احتمالاً این درایو از نوع SATA 3 با سرعت چرخش 5400 دور در دقیقه و با کش 16 مگابایتی خواهد بود (با توجه به آنچه که تا به امروز در محصولات توشیبا مشاهده کردیم).

کارایی
از زمانی که هارد درایو 4 ترابایتی 2 و نیم اینچی توشیبا وارد بازار شد، تغییر چندانی در بازار ملاحظه نشده است. به عبارت دیگر هارد درایوهای 4 ترابایتی فعلی با مدل‌هایی که سال 2015 وارد بازار شدند تفاوت چندانی ندارند. ممکن است این درایوها کمی سریع تر باشند و برق کمتری مصرف کنند اما این تفاوت برای کاربران چندان چشمگیر نخواهد بود.
با این وجود سرعت و عملکرد این درایو برای یک هارد دیسک چرخان کاملا مناسب است. در تست‌های CrystalDiskMark 6.0 و Atto (برای سرعت خواندن و نوشتن) این درایو به اعداد 145 و 158 مگابایت بر ثانیه رسید که کمی از اعداد ثبت شده برای AS SSD کمتر هستند. انتقال یک فایل 10 گیگابایتی با این درایو 80 ثانیه زمان می‌برد.

سایر رقبا
هارد 4 ترابایتی Canvio Basics در سایت آمازون با قیمت 110 دلار فروخته می‌شود یعنی فقط 5 دلار کمتر از Canvio Advance. از طرفی هر دوی این محصولات نسبت به مدل 4 ترابایتی Seagate Expansion با قیمت 90 دلار یا WD My Passport با قیمت 95 دلار گرانتر هستند. هارد WD مجهز به مکانیزم رمزنگاری سخت‌افزاری AES 256 بیتی است و همراه آن نرم‌افزار امنیتی WD و نرم‌افزار پشتیبان گیری WD به صورت رایگان عرضه می‌شود.
حتی می‌توانید هارد اکسترنال 5 ترابایتی Seagate Backup Plus را با قیمت 109.91 دلار خریداری کنید که دارای چهار آپشن رنگی، نرم‌افزار پشتیبان گیری Seagate و اشتراک 2 ماهه رایگان برای سرویس Adobe Creative Cloud است.

نظر نهایی
Canvio Basics نرم‌افزار پشتیبان گیری Toshiba Storage و نرم‌افزار امنیتی Toshiba Storage Security را ندارد اما در هر صورت می‌توانید این نرم‌افزارها را به صورت رایگان دانلود کنید (می‌توانید لیست بهترین نرم‌افزارهای آنتی ویروس رایگان و بهترین نرم‌افزارهای پشتیبان گیری رایگان ما را مشاهده کنید).
بهتر بود که این درایو یک کانکشن USB Type-C هم داشت اما باید توجه کرد که برای محصولاتی با این قیمت اضافه شدن هر یک سنت به قیمت محصول اهمیت دارد؛ بعلاوه اینترفیس جدیدتر این درایو می‌تواند عاملی برای جذب کاربران به محصولات این شرکت باشد.
اما در مجموع باید توجه داشت که Canvio Basics بسیار گرانتر از محصولات رقیب است و اخیراً چند رقیب جدید به رقبای آن اضافه شده – هر چند با قیمت بالاتر. این محصول عیب و ایراد اساسی و مهمی ندارد اما قیمت آن برای پیشی گرفتن در بازار و نسبت به محصولات رقیب بیش از حد زیاد است.

منبع : Techradar