یو پی اس

توصیه‌هایی برای افزایش طول عمر باتری یوپی‌اس

توصیه‌هایی برای افزایش طول عمر باتری یوپی‌اس

توصیه‌هایی برای افزایش طول عمر باتری یوپی‌اس

طول عمر تخمین زده شده برای باتری‌های اسید-سربی قابل شارژ (VRLA) در یوپی‌اس‌ها تحت شرایط توصیه شده، 3 تا 5 سال است؛ اما این رقم بر اساس به عواملی که در ادامه مشخص می‌کنیم می‌تواند بشدت تغییر کند. داشتن اطلاعات درباره این خصوصیات و شرایط کمک می‌کند که بتوانید از حداکثر عمر باتری استفاده کرده و آماده نقص احتمالی و به پایان رسیدن عمر آن باشید.

توصیه‌هایی برای افزایش طول عمر باتری یوپی‌اس

شرایط نصب یوپی‌اس
وقتی قرار است یوپی‌اسی نصب شود کاربر باید بهترین محل برای نصب آن جهت ارائه بیشترین محافظت از لوازم برقی داخل اتاق را تعیین کند. معمولاً توصیه می‌شود که یوپی‌اس‌ها در محیطی با دمای کنترل شده قرار داشته باشند. نباید یوپی‌اس را در کنار پنجره‌های باز یا محل‌هایی با رطوبت بالا قرار داد و محیط قرار گرفتن یوپی‌اس باید عاری از گرد و خاک مفرط و گازهای خورنده باشد. از قرار دادن یوپی‌اس در محیطی که دما و رطوبت آن بیشتر از حد مجازِ تعیین شده است، خودداری کنید. دریچه‌های تهویه‌ای که در قسمت جلو، پشت یا کنار یوپی‌اس قرار دارند نباید مسدود شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره استراتژی‌های خنک کردن این دستگاه‌ها می‌توانید به مقاله سفید 68 “استراتژی‌های خنک کردن قفسه‌های سیم کشی و اتاقک‌های کوچک” مراجعه کنید.

نگهداری و مراقبت
بیشتر باتری‌های تک فاز در یوپی‌اس‌ها تحت عنوان “maintenance free” (یا بدون نیاز به مراقبت و نگهداری) طبقه بندی شده اند و همین موضوع باعث شده خیلی از کاربران حس کنند نیازی به نظارت و مراقبت از باتری این یوپی‌اس‌ها وجود ندارد. اما اینطور نیست بلکه این ویژگی اشاره به این واقعیت دارد که نیازی به جایگزین کردن مایع این باتری‌ها وجود ندارد بنابراین دانستن نحوه مراقبت و نظارت بر این باتری‌ها ضروری است.

دمای محیط
ظرفیت هر باتری بر اساس نگهداری از آن در شرایطی خاص مشخص شده است. ظرفیت مشخص شده برای باتری یوپی‌اس مربوط به دمای محیط 25 درجه سانتی گراد (77 درجه فارنهایت) است. کار کردن یوپی‌اس تحت این شرایط منجر به افزایش طول عمر و عملکرد بهینه آن می‌شود. هر چند یوپی‌اس در دماهای مختلف به کارش ادامه می‌دهد اما نامناسب بودن شرایط محیطی می‌تواند منجر به کاهش کارایی و طول عمر باتری شود. قاعده کلی این است که به ازای هر افزایش 8.3 درجه‌ای دما نسبت به دمای 25 درجه، طول عمر باتری 50 درصد کمتر می‌شود. بنابراین نگه داشتن یوپی‌اس در دمایی مناسب جهت حداکثر شدن کارایی و عمر آن ضروری است.

چرخه‌ی تخلیه
هر زمان برق قطع شود، یوپی‌اس به صورت خودکار به حالت استفاده از باتری سوئیچ می‌کند تا انرژی لازم برای لوازم برقی متصل به آن فراهم شود. وقتی برق اصلی وصل شود، باتری یوپی‌اس به صورت خودکار شروع به شارژ می‌کند تا برای قطعی‌های احتمالی در آینده آماده شود که به این فرایند، سیکل تخلیه گفته می‌شود. مواد شیمیایی باتری VRLA مثل موادی که در یوپی‌اس تک فاز استفاده می‌شوند نقش تعیین کننده‌ای در تعداد سیکل‌های تخلیه‌ی یک باتری پیش از اینکه نیاز به تعویض پیدا کند، دارند.
ظرفیت باتری در هنگام نصب صددرصد است اما هر بار تخلیه و شارژ پس از آن، منجر به کاهش ظرفیت باتری می‌شود. طول چرخه تخلیه‌ی شارژ بر اساس میزان ظرفیت کم شده از باتری ارزیابی می‌شود. هر چند این چرخه‌ها یکی از بخش‌های ضروری در کار یوپی‌اس محسوب می‌شوند اما اطلاع داشتن از دوره تناوب این چرخه‌ها به پیش بینی طول عمر یوپی‌اس کمک می‌کند.

توصیه‌هایی برای افزایش طول عمر باتری یوپی‌اس

شیمی باتری
وقتی طول عمر مفید باتری به پایان برسد، باتری نیاز به تعویض پیدا می‌کند؛ طول عمر مفید باتری وقتی به پایان می‌رسد که باتری قادر به ارائه بیشتر از 80 درصد ظرفیت تعیین شده برای آن نباشد. وقتی باتری‌های صنعتی به این نقطه برسند، فرایند کاهش کارایی آنها ادامه پیدا می‌کند و نیاز به تعویض باتری وجود دارد. باید توجه داشت که با وجود تعریفی که برای طول عمر باتری گفته شد (یعنی کم شدن 20 درصد از ظرفیت تعیین شده برای آن)، تاثیر این وضعیت بر زمان کار یوپی‌اس بسیار بیشتر است.

نگهداری از باتری زاپاس
برای پیشگیری از عواقب ناشی از قطع برق توصیه می‌شود که پیش از نیاز به تعویض باتری، یک باتری جایگزین تهیه شود. هر چند این کار قابل قبول و حتی توصیه شده است، اما وقتی قرار است باتری را در انبار یا هر جای دیگری نگهداری کنید باید به چند نکته توجه داشته باشید.
عدم استفاده از یک باتری منجر به کاهش چرخه عمر آن می‌شود. باتری‌های لید اسیدی مثل باتری‌هایی که در یوپی‌اس استفاده می‌شوند، به صورت خودکار تخلیه شارژ می‌شوند بنابراین توصیه می‌شود که هر 3 تا 4 ماه باتری قرار گرفته در انبار شارژ شود. انجام ندادن این کار و تخلیه باتری می‌تواند منجر به کاهش ظرفیت آن به صورت دائم در عرض 18 تا 30 ماه شود.
اگر تمایلی به شارژ مجدد باتری که در انبار نگهداری می‌شود ندارید یا انجام این کار برای شما مقدور نیست توصیه می‌شود که باتری را در دمای 10 درجه سانتی گراد (50 درجه فارنهایت) یا کمتر نگهداری کنید. انجام این کار باعث کند شدن فرایند کاهش کیفیت باتری می‌شود و به افزایش طول عمر آن کمک می‌کند.
برای حداکثر کردن طول عمر هر وسیله‌ای باید به خوبی از آن مراقبت شود. خیلی از کاربران اطلاع دارند که باتری در نهایت نیاز به تعویض پیدا می‌کند اما از اهمیت انجام این کار بی اطلاع هستند. دما و میزان تکرار سیکل‌ها از جمله ویژگی‌های مهمی هستند که باید به خوبی بر آنها نظارت داشت اما در عین حال نباید از اهمیت بررسی‌های دوره ای، محل استقرار و شرایط محیطی چشم پوشی کرد.
باتری‌هایی طول عمر بیشتری خواهند داشت و بهترین کارایی را ارائه می‌کنند که به خوبی از آنها مراقبت شود. برای مراقبت از باتری یوپی‌اس فقط کافیست به عواملی که در این مطلب توضیح دادیم توجه داشته باشید و یک استراتژی پیشگیرانه و همیشگی برای این کار داشته باشید.