وبلاگ

راههای از بین بردن خش سی دی و بازیابی اطلاعات 

راههای از بین بردن خش سی دی و بازیابی اطلاعات

ممکن است دیسک هایی که حاوی آلبوم‌های موسیقی یا تصاویر شما هستند، خراشیده شوند و دیگر عملکرد خوبی نداشته باشند یا اصلا اجرا هم نشوند، حتی امکان دارد DVD هم دچار چنین مشکلی شود و بازی یا فیلم‌های موردعلاقه شما غیرقابل بازگشت شود. آیا هنوز هم قصد دارید تلاش خود را برای اجرای DVD یا CD خراشیده ادامه دهید؟ خوشبختانه این امکان‌پذیر است. ما در این مقاله راههای از بین بردن خش سی دی و بازیابی اطلاعات را آموزش خواهیم داد.

آیا می‌خواهید اطلاعات را به دست آورید؟

راههای از بین بردن خش سی دی و بازیابی اطلاعات

در صورتی که CD یا DVD دچار خراشیدگی شوند و اجرا هم نشوند، باید قبل از اجرای مجدد آن‌ها، مشکل را حل کنید. تعمیر کردن انواع دیسک‌های اپتیکال، آن طور که به نظر می‌رسد، سخت نیست. در اغلب موارد شاهد ایجاد خراش‌ها روی سطح دیسک‌ها هستیم و این در حالی‌ست که اطلاعات واقعی دیسک میان دو لایه از پلی کربنات ذخیره می‌شوند. نگه‌داری و مراقبت کردن از دیسک را می‌توان ایده‌ای خوب دانست، بنابراین باید همواره پس از استفاده از دیسک، آن را در کیف مخصوص قرار دهید. همچنین توجه داشته باشید که فضای درون کیف مخصوص دیسک‌ها هم تمیز باشد، زیرا برخی تکه‌های کوچک و سخت احتمالی می‌توانند باعث ایجاد خش سی دی شوند. در صورت وجود مشکل در پخش، یک شانس خوب برای شما وجود دارد تا بتوانید خراش را از روی DVD یا CD از بین ببرید و دیسک را مجددا برای پخش، آماده کنید. چندین روش برای انجام این کار وجود دارد و هیچ کدام از آن‌ها نیازمند مواد یا مهارت‌های خاص نیستند و به صورت کامل می‌توانید در خانه انجام دهید.

5 راه برای تعمیر خش CD یا DVD

در صورتی که دیسک‌ها دچار خراش شوند و عملکرد درستی هنگام اجرا از خود نشان ندهند، باید تلاش کنید تا آن‌ها را تعمیر کرده و مجددا آماده پخش کنید. در این قسمت 5 راه برای تعمیر سی دی، دی وی دی یا حتی دیسک های بلوری وجود دارد که ما به شما نشان خواهیم داد.

1: تعمیر دیسک اپتیکال با تمیز کردن آن

راههای از بین بردن خش سی دی و بازیابی اطلاعات
گاهی وقت‌ها فکر می‌کنیم که دیسک دچار خراش شده و به خوبی اجرا نمی‌شود، اما شرایط در واقعیت بدین صورت بد هم نیست. معمولا خراش سطحی بر روی دیسک‌ها ایجاد می‌شود و نمی‌توانند مشکلات زیادی را هنگام اجرا ایجاد کنند و دلیل اصلی آن هم جدی‌تر از یک کثیفی ساده نیست. برای چک کردن این مشکل، کافی‌ست سطح دیسک را با یک پارچه مناسب و نرم پاک کنید. شما می‌توانید در صورت مشاهده لکه‌های چربی از شوینده (استفاده از الکل هم توصیه می‌شود) استفاده کنید؛ البته نباید به سراغ شوینده‌های قوی بروید. اطمینان حاصل کنید که هیچگونه اثر انگشت یا غبار هم بر روی سطح دیسک باقی نمانده باشد. توجه داشته باشید که مالیدن پارچه را به آسانی انجام دهید تا آسیب بیشتری به دیسک وارد نشود. در صورتی که خوش شانس باشید، با انجام این کار، دیسک شما فعال خواهد شد.

2: تعمیر خراش سی دی با خمیر دندان

یکی دیگر از روش های تعمیر خش سی دی را می‌توان استفاده از خمیر دندان یا ماده مخصوص عینک دانست، اما چگونه خمیر دندان می‌تواند باعث رفع خش سی دی شود؟ قاعده کلی بسیار ساده است؛ خمیر دندان می‌تواند حفره ایجاد شده به وسیله خراش را بپوشاند و بدین ترتیب، لیزر با دقت متمرکز شده و دیتای موجود در دیسک را خواهد خواند. مراحل زیر را دنبال کنید:

  • دیسک را به ترتیب گفته شده پاک کنید.
  • مقدار اندکی خمیر دندان را جدا کرده و توسط یک خلال دندان، آن را بر روی سطح و خراش سی دی قرار دهید.
  • به آرامی و به وسیله یک پارچه مناسب از مرکز خراش به بیرون را پارچه بکشید.

پس از چند لحظه شاهد کاهش خراش‌ها خواهید بود، حتی امکان ناپدید شدن خراش هم وجود دارد.

3: آیا لامپ می‌تواند خراش DVD را از بین ببرد؟

یکی دیگر از راه‌های از بین بردن خراش DVD را می‌توان تهیه لامپ 60 وات و استفاده از روشنایی آن دانست. دیسک را در دستان خود بگیرید و سمت براق آن را در فاصله 10 سانتی متری لامپ نگه دارید و پس از گذشت 20 ثانیه، دیسک را بچرخانید. توجه داشته باشید که قرار گرفتن بیش از حد در معرض گرما می‌تواند به دیسک آسیب برساند. سریعا دیسک را در دستگاه قرار دهید و اطلاعات خود را کپی کنید؛ این کار باید زمانی انجام شود که دیسک گرم باشد.

4: تعمیر کردن خراش دیسک با موم

به طرز باورنکردنی می‌توان خراش‌های سطح CD یا DVD را با موم حل کرد. دقیقا مشابه خمیر دندان می‌توانید از پولیش کفش یا سایر موارد برای مالیدن روی سطح دیسک استفاده کنید. پس از اتمام کار، سعی کنید دیسک را در دستگاه قرار دهید و اجرا کنید و در صورتی که عمل کرد، داده‌ها را در رایانه شخصی خود کپی کنید.

5: تعمیر حفره‌های دیسک با چسب نواری

راههای از بین بردن خش سی دی و بازیابی اطلاعات

همیشه نمی‌توان انتظار داشت که خراش‌ها محدود به لایه پلاستیکی هستند و امکان دارد که حفره‌ها در لایه آلومینیومی ظاهر شود؛ تمام اطلاعات در این بخش ظاهر می‌شود و می‌توان گفت که امکان از بین رفتن اطلاعات هم وجود دارد. در صورتی که حفره توسط لیزر پیدا شود، خواندن آن متوقف خواهد شد. باید حفره را پوشش داد و بدین ترتیب، لیزر را وادار به خواندن اطلاعات کرد. دیسک را در دستان خود گرفته و حفره را پیدا کنید. شکاف‌ها را علامت زده و به وسیله چسب، آن‌ها را بپوشانید. با انجام این کار، دیسک اجرا خواهد شد و می‌توانید اطلاعات خود را بازیابی کنید. توجه داشته باشید که تمام اطلاعات ذخیره شده در حفره‌ها از بین خواهند رفت.

سایر اقداماتی که باید با CD انجام دهید

خب تاکنون چه آموخته‌ایم؟ لازم نیست بلافاصله سی دی یا دی وی دارای خراش را دور بیندازید، کافی‌ست از روش‌های ذکرشده برای رفع مشکل و بازیابی اطلاعات استفاده کنید. به طور خلاصه می‌توان روش تعمیر خراش سی دی را به ترتیب زیر عنوان کرد، از جمله:

  • پاک کردن سی دی با پارچه نرم و مخصوص، آب گرم و صابون
  • استفاده از خمیر دندان برای تکمیل خراش‌ها
  • نرم کردن پلی کربنات به وسیله یک لامپ
  • تکمیل خراش با موم
  • پیدا کردن و پوشش حفره‌های موجود در لایه‌ها به وسیله چسب

توجه داشته باشید که در صورت گرفتن نتیجه و درست شدن سی دی یا دی وی دی، وقت آن است تا سریعا اطلاعات آن را بازیابی کنید.