گجت ها, وبلاگ

مقایسه تکنولوژی LED با LCD

مقایسه تکنولوژی LED با LCD

اصطلاح “LED” برای اولین بار از سوی شرکت سامسونگ در دنیا مطرح شد. البته امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و استفاده ی فراگیر از این فناوری، اکثر مردم با این نام آشنا هستند.

تصور کنید شما به دنبال خرید یک تلویزیون جدید هستید و با واژه تلویزیون LED مواجه می شوید. برخلاف تصور عموم، این همان تکنولوژی به کار رفته در صفحه نمایش های غول پیکر مسابقات فوتبال نیست. هم چنین تمام صفحه نمایش های LED که در مغازه ها مشاهده می کنید نیز همگی LCD هستند!

تلویزیون های سامسونگ از(Light Emitting Diodes (LEDs برای “نور پس زمینه” یا همان “backlight” پنل LCD استفاده می کنند، دقیقا مانند نوری که در چراغ قوه های LED و ساعت های زنگ دار استفاده می شود. البته شرکت سامسونگ تنها شرکتی نیست که این کار را انجام می دهد.

 نور پس زمینه یاbacklight چیست؟ و چرا صفحه نمایش LCD  به نور پس زمینه نیاز دارد؟  

 به عنوان یک تکنولوژی مصرفی، LCD از اوایل دهه 70 مورد استفاده قرار گرفته است و این تکنولوژی ابتدا در ساعت های دیجیتال پدیدار شد. همانطور که از نام آن مشخص است (Liquid Crystal Display (LCD  (نمایشگر کریستال مایع)، در حقیقت مایعی است که بین دو صفحه قرار داده شده است و زمانی که جریان روی آن اعمال شود، تغییر می کند.

در حالی که مردم سال های زیادی از LCD های سیاه و سفید استفاده می کردند، ظهور ال سی دی های رنگی پدیده جدید و نوظهوری به شمار می رفت، اما دقیقا همان تکنولوژی بود!

همانطور که همه می دانید، برای مشاهده ی ساعت در تاریکی تنها کافی است یک دکمه را فشار دهید تا صفحه ی ساعت روشن شود و قابل دیدن باشد. دقیقا همین امر درباره یک تلویزیون ال سی دی نیز صدق می کند، یعنی یک تلویزیون LCD برای نمایش، به وجود نور در پشت صفحه اش نیاز دارد زیرا هیچ نوری از خود منتشر نمی کند.

برای درک بهتر این موضوع بهتر است پنل ال سی دی را به عنوان یک ساندویچ در نظر بگیرید که دارای لایه های مختلفی می باشد. یعنی یک تلویزیون معمولی دارای یک فیلتر پولاریزه، یک لایه محافظ شیشه ای، صفحه LCD و البته یک منبع نور در پشت صفحه اش می باشد.

 انواع backlights:

 در حال حاضر دو روش اصلی نورپردازی در پنل LCD های تخت وجود دارد:

  1.      لامپ فلورسنت کلد کاتد (Cold-Cathode Fluorescent Lamp (CCFL
  2.      (light-emitting diode (LED

البته موارد دیگری مانند: (Sony’s Hot Cathode Fluorescent Lamp (HCFL نیز وجود دارد که در حال حاضر تنها یک تلویزیون از این روش استفاده می کند.

 به تصویر زیر توجه فرمایید:

این تصویر تفاوت های تکنولوژی backlighting در صفحه نمایش های LCD متفاوت سری 6 و 7 سامسونگ را نشان می دهد. صفحه نمایش سمت راست دارای نور پس زمینهfluorescent tube  می باشد.

مقایسه تکنولوژی LED با LCD

 نور پس زمینه CCFL شامل یک سری لامپ های الکترونیکی بود که به صورت افقی در پشت صفحه نمایش قرار می گرفتند و این روش به عنوان رایج ترین روش نورپردازی در تلویزیون های ال سی دی به شمار می رفت که روش نورپردازی LED به سرعت جایگزین این روش شد.

backlightingLED از سال 2004 پس از اینکه برای اولین بار در مدل هایWEGA سونی مورد استفاده قرار گرفت رایج شد، سپس تلویزیونهای دیگری نیز از این روش استفاده کردند.

همانطور که پیش تر نیز به طور خلاصه بیان کردیم، راه های مختلف و متنوعی برای نورپردازی LED وجود دارد، اما ایده همه ی آن ها یکسان است به این ترتیب که یک سری لامپ LED نور را از پشت برای روشن کردن پنل ال سی دی می تابانند.

 به تصویر زیر توجه فرمایید:

مقایسه تکنولوژی LED با LCD

تصویر یک LCDCCFL-backlit است که لایه های مختلف، فیلتر های پولاریزه و لامپ هایفلورسنت باریک را نمایش می دهد (سمت راست تصویر).

 Direct یا edge-mounted

 دو روش مختلف برای  LED backlightingوجود دارد:direct و edge

مزیت اصلی direct lighting افزایش سطح کنتراست با خاموش کردن برخی از LED ها است و به این ترتیب میزان سیاهی در بعضی نقاط تصویر افزایش پیدا می کند. LG یکی از بهترین ها در زمینه استفاده از این روش به شمار می رود.

در مقابل، مزیت اصلی استفاده از edge lighting ساخت صفحه نمایش های فوق العاده نازک و باریک است و LED ها کنار صفحه نمایش قرار دارند نه در پشت آن.

البته، شما قادر به خاموش کردن قسمت هایی از نور پس زمینه برای کنتراست بهتر نخواهید بود واگر نور به خوبی پخش نشود کیفیت تصویر نیز پایین می آید.

 نور سفید یا RGB ؟

به هنگام استفاده از LED backlighting، نمونه های رنگی متفاوتی وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید، اما دو گزینه اصلی سفید و RGB هستند.

LED سفید بسیار شبیه به CCFL است و برای شبیه سازی نور سفید خورشید برای یک نتیجه “طبیعی” در نظر گرفته شده است. اما در حقیقت LED ها واقعا سفید نیستند یعنی از یک منبع نور آبی رنگ استفاده می کنند که به دلیل وجود پوشش گوگرد روی لامپ به رنگ سفید دیده می شوند. CCFL ها نیز دقیقا به همین شکل کار می کنند.

در نتیجه تلویزیون به طور بالقوه در بخش سبز رنگ طیف، قوی تر است اما برخی از فناوری های CCFL در بخش های قرمز و آبی پاسخ بهتری را دریافت می کنند، بنابراین استفاده از LED های سفید رنگ نیز امکان پذیر است. سامسونگ UA40B7100 یکی از تلویزیون هایی است که از LED های سفید رنگ استفاده می کند.

در مقابل LED های RGB، به طور بالقوه طیف گسترده تری از رنگ ها را در اختیار دارند، زیرا از سه LED با رنگ های قرمز، آبی و سبز که رنگ های استاندارد پخش هستند، استفاده می کند.

Sony Bravia KDL-46XBR45 یکی از تلویزیون هایی است که از LED های RGB در نور پس زمینه استفاده می کند.

 یکLED backlight  زیر میکروسکوپ :

حال به بررسی یکedge-lit LED سامسونگ می پردازیم که دارای دو جزء اصلی می باشد: یک ماژول LED بلند از دیود های سفید و باریک و یک صفحه پلاستیکی نازک به اندازه صفحه نمایش که به عنوان یک صفحه راهنمای نور شناخته می شود.

چهار عدد از این ماژول های LED در چپ، راست، بالا و پایین تلویزیون مستقر هستند. خروجی نور ترکیبی پس از هدایت به صورت یکنواخت در سراسر صفحه نمایش داده می شود.

 An edge-mounted, white LED module

مقایسه تکنولوژی LED با LCD

 An RGB backlight

مقایسه تکنولوژی LED با LCD

  در حالی که سیستم های LEDedge-lit پویا وجود دارند، هم چنان مشکل کنترلbacklight  که امکان نور مستقیم را فراهم می کند،به درستی رفع نشده است. برای بررسی این موضوع، پنل سری 9 سامسونگ را مورد آزمایش قرار دادیم. این پنل LED های منتخب را به راحتی روشن می کند تا  درخشش ستاره ها در کهکشان را به نمایش بگذارد، در حالی که لامپ های باقی مانده را برای تولید سیاهی پس زمینه خاموش می کند.

در تلویزیون های LED جدید، لومن ها در سطح صفحه نمایش تنظیم می شوند، بنابراین به هنگام نمایش بخش های روشن و تاریک کنتراست به صورت خودکار تنظیم و تغییر پیدا می کند.

آیا مبلغ پرداختی برای خرید  LED ها مناسب است؟

جالب اینجاست که تولید کنندگان تلویزیون هم چنان درباره پرداخت قیمت بالاتر برای خرید تلویزیون های LED-backlighting صحبت می کنند، در حالی که بسیاری از دستگاه ها مانند تلفن های همراه و نت بوک ها از LED به عنوان نور پس زمینه استفاده می کنند و این دستگاه ها را با قیمت های بسیار ارزان تری به بازار عرضه می کنند.

در سال 2009، شرکت سامسونگ اعلام کرد که هزینه استفاده ازLED backlight ها به خصوص در سایزهای بزرگ سه برابر بیشتر از استفاده از CCFL در شرایط برابر است و این به دلیل تعداد کم تولید کنندگان است. البته به احتمال زیاد، با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی قیمت ها کاهش خواهند یافت.

از سال 2011، تنها تلویزیون هایLCD ارزان و مقرون به صرفه ازCCFL backlighting استفاده می کنند و تمام تولید کنندگان اصلی از چراغ های LED در مدل های متوسط و اولیه استفاده می کنند.

با توجه به پیشرفت تکنولوژی، استفاده از LED به زودی به یک روش پیش فرضbacklighting تبدیل خواهد شد و این امر خیلی طول نخواهد کشید.

در حالی که برخی از مردم هم چنان ظاهر پلاسما را ترجیح می دهند، LED ها با ترکیبی از طراحی باریک و کیفیت تصویر عالی، به زودی به یک انتخاب عالی در خرید تلویزیون ها تبدیل می شوند و همه مردم آن ها را ترجیح خواهند داد.

مقایسه تکنولوژی LED با LCD

صفحه  edge-litسامسونگ برای پخش نور در سراسر صفحه نمایش به یک راهنمای نورنیاز دارد.