دسته‌بندی نشده

مفهوم RFID

مفهوم RFID

RFID مخفف Radio-Frequency Identification به مفهوم شناسایی فرکانس رادیویی می باشد. RFID سیستمی است که برای ردیابی اشیاء ، افراد یا حیوانات با استفاده از برچسب هایی که به امواج رادیویی پاسخ می دهند ، استفاده می شود. برچسب تگ های RFID مدارهای IC یکپارچه ای هستند که شامل یک آنتن کوچک می باشند. آنها معمولاً در اندازه كوچكی هستند كه به راحتی قابل مشاهده و توجه نیستند ، بنابراین می توانند در انواع بسیاری از اشیاء قرار بگیرند.

مانند برچسب های UPC ، از برچسب های RFID معمولاً برای شناسایی منحصر به فرد شیئی که به آن وصل شده اند استفاده می شود. اما بر خلاف برچسب های UPC ، برچسب های RFID نیازی به اسکن مستقیم با اسکنر لیزری ندارند. در عوض ، آنها می توانند با قرار دادن برچسب در محدوده فرستنده رادیویی RFID ، ضبط شوند. با این کار امکان اسکن سریع چندین مورد یا یافتن یک محصول خاص که در اطراف بسیاری از موارد دیگر قرار دارد را فراهم می سازد.

برچسب های RFID کاربردهای مختلفی دارند که در ذیل به برخی از این نمونه ها اشاره می کنیم:

  • برچسب های تجاری – این برچسب ها برای جلوگیری از سرقت از فروشگاه ها و خرده فروشی ها به لباس ، تجهیزات الکترونیک و سایر محصولات متصل می شوند. این برچسب ها معمولاً در محل پرداخت غیرفعال می شوند و برچسب هایی که غیرفعال نشده اند در نزدیکی خروجی فروشگاه صدای هشدار می دهند.
  • مدیریت انبارها – به محصولات موجود در انبارها ممکن است برچسب های RFID اختصاص داده شود تا بتوان راحت تر ورود و خروج اقلام را مانیتورینگ نمود. (سیستم های انبارداری مدرن امروزی طوری طراحی شده اند که با وارد و خارج شدن محصول از انبار ، سیستم انبارداری بصورت اتوماتیک بروز می شود.
  • چمدان هواپیما – برچسب های RFID ممکن است روی کیف و چمدان ها قرار داده شود تا بتوان به راحتی آنها را ردیابی نمود.
  • گذرگاه ها و عوارضی ها – گیرنده های E-ZPass و I-Pass ممکن است در اتومبیل ها قرار گیرند و به ماشین ها و کامیون ها این اجازه را می دهند بدون نیاز به توقف ، از غرفه های عوارض عبور کنند. این امر رانندگان را قادر می سازد به طور خودکار عوارض را پرداخت کنند.
  • کارتهای اعتباری – بعضی از کارتهای اعتباری دارای RFID داخلی می باشند و بنابراین می توان آنها را به جای “کشیدن” در نزدیکی دستگاه reader مخصوص قرار داد. دستگاه SpeedPass نمونه ای از دستگاه پرداخت از طریق RFID می باشد.
  • برچسب های حیوانات – برچسب های RFID را می توان دور گردن حیوانات خانگی قرار داد تا در صورت گم شدن بتوان حیوانات خانگی را پیدا کرد. برچسب ها همچنین ممکن است بر روی پرندگان و حیوانات دیگر قرار گیرند تا به آنها در اهداف تحقیق کمک کند.

موارد اشاره شده بالا فقط تعداد محدودی از کاربری های شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) را شامل می شوند. بسیاری از برنامه های موجود و بالقوه دیگری نیز با استفاده از برچسب های RFID کار می کنند.