یو پی اس

چرا باید برای خرید یو پی اس سرمایه گذاری کرد؟

چرا باید برای خرید یو پی اس سرمایه گذاری کرد؟

از آنجایی که امروزه ما در جهانی توسعه یافته زندگی می‌کنیم، معمولاً کمتر به خرید یک منبع تغذیه قابل اطمینان فکر می‌کنیم. اما کم کم خیلی از ما به این نتیجه می‌رسیم که بهتر است این حس امنیت کاذب را ترک کنیم.
برای مثال امکان جرقه زدن یا ایجاد اختلال در خطوط برق در کشوری مثل انگلیس هم وجود دارد که این امر می‌تواند پیامدهایی جدی در پی داشته باشد مثل از دست دادن اطلاعات و داده‌های کامپیوتری یا خراب شدن کامل لوازم الکترونیکی. خوشبختانه برای مقابله با این شرایط تجهیزات قابل اطمینانی تولید شده اند.
با سرمایه گذاری برای خرید یک منبع برق بدون وقفه (UPS) می‌توانید از لوازم برقی خودتان در برابر مشکلات و نوسانات جریان برق محافظت کنید و بعلاوه قیمت بعضی از آنها به اندازه ای که تصور می‌شود، زیاد نیست.
مهم ترین عاملی که برای خیلی از مشاغل دردسر آفرین است، قطع برق به صورت کامل است که در خیلی مواقع زمان کمی طول می‌کشد و ممکن است در عرض چند ثانیه مجدداً برق وصل شود. اما وقتی به تجهیزات تولید برق آسیبی وارد شده باشد یا قرار باشد تعمیراتی برنامه ریزی شده صورت بگیرد، ممکن است قطع برق چند دقیقه یا چند ساعت طول بکشد.
قطع طولانی مدت برق می‌تواند باعث ناراحتی و دردسر زیادی شود، اما اگر در حال استفاده از کامپیوتر باشید، عواقب آن می‌تواند جدی تر باشد. بسته به این که آخرین بار چه موقع کارهای خودتان را ذخیره کرده باشید و اپلیکیشن شما چقدر در بازیابی داده‌های حذف شده توانمند باشد، ممکن است لازم باشد زمان زیادی را صرف کنید تا وضعیت به حالت قبل از قطع برق برگردد.
و از آنجایی که ممکن است در چنین مواقعی کامپیوتر شما درست shut down نشده باشد، این احتمال وجود دارد که فایل‌های شما خراب شوند.
به جز قطع کامل برق که معمولاً متداول تر است، امکان افت ولتاژ هم وجود دارد که در چنین شرایطی ولتاژ برق به سطح پایین تر از حد نرمال (یعنی 240 ولت) افت پیدا می‌کند. معمولاً منابع تغذیه (پاور) کامپیوترها در برابر افت ولتاژ پایداری خوبی دارند بنابراین اگر شدت افت ولتاژ زیاد نباشد ممکن است برای شما مشکل آفرین نشود. ولی این احتمال وجود دارد که پیامدهای آن شبیه قطع برق کامل باشد. اما یکی دیگر از اختلالات جریان برق که کمتر متداول است، جرقه و افزایش ولتاژ برق است.
تفاوت این دو اختلال در طول آنها است (معمولاً جرقه خیلی سریع است و حدود چند میلی ثانیه طول می‌کشد اما افزایش ولتاژ ممکن است حدود یک پنجاهم ثانیه طول بکشد) اما هر دوی این اختلالات باعث می‌شوند که سطح ولتاژ از 240 ولت بیشتر شود که گاهی اوقات این افزایش ولتاژ، قابل توجه و چشمگیر است. در چنین مواقعی احتمال وارد شدن آسیب‌های جدی به سخت افزار کامپیوتر وجود دارد.
در نهایت باید به این نکته توجه داشت که احتمال ایجاد جرقه در خطوط تلفن هم وجود دارد که اغلب اوقات به دلایلی مثل طوفان الکترونیک روی می‌دهد و این وضعیت هم می‌تواند پیامدهای فاجعه باری داشته باشد. اما خوشبختانه یوپی‌اس‌ها قابلیت محافظت از تجهیزات الکترونیکی در برابر تمام این نوسانات را دارند.

ups

انواع یوپی‌اس

به بیان ساده، یک یوپی‌اس وسیله ای با یک باتری قابل شارژ بزرگ است که قادر به تامین برق وسایل الکترونیکی است و این امکان را فراهم می‌کند که تجهیزات الکترونیکی حتی در صورت قطع جریان برق به کارشان ادامه دهند.
یوپی‌اس‌ها سه نوع کلی دارند: آفلاین (که گاهی اوقات به آنها استندبای هم گفته می‌شود)، لاین اینترکتیو (line interactive) و آنلاین (که به نام تبدیل دوگانه هم شناخته می‌شود). دانستن تفاوت این سه نوع یوپی‌اس اهمیت زیادی دارد.
ساده ترین نوع یوپی‌اس، یوپی‌اس‌های آفلاین هستند. در این مدل، در وضعیت نرمال، برق تجهیزات الکترونیکی از طریق خطوط برق اصلی تامین می‌شود و همزمان باتری یوپی‌اس نیز به آهستگی شارژ می‌شود.
در صورت قطع جریان برق، باتری از طریق مبدلی که ولتاژ DC باتری را به خروجی AV 240 ولت تبدیل می‌کند، برق مورد نیاز لوازم الکترونیکی را تامین می‌کند.
از آنجایی که یوپی‌اس آفلاین هیچ نوع محافظت ذاتی در برابر افزایش ناگهانی ولتاژ یا جرقه به عمل نمی آورد، فیلترهایی در آنها اعمال می‌شود که به نوعی باعث ایجاد یک مکانیزم محافظتی در برابر این خطرات می‌شوند.
یوپی‌اس لاین اینترکتیو شبیه به مدل آفلاین است با یک تفاوت کوچک. هر زمان که برق اصلی جریان داشته باشد، تنظیم خودکار ولتاژ فعال می‌شود تا خروجی 240 ولت را ایجاد کند.
به استثنای شرایط حاد، این یوپی‌اس می‌تواند در برابر کاهش یا افزایش ولتاژ برق محافظت کند و با توجه به اینکه در وضعیت ولتاژ پایین نیازی به سوئیچ کردن به حالت مصرف باتری ندارد، می‌تواند شارژ باتری را برای مدت بیشتری حفظ کند.
اما در یوپی‌اس آنلاین، نیروی برق همیشه از طریق باتری و با تبدیل جریان تامین می‌شود. وقتی برق اصلی برقرار باشد، باتری دائما شارژ می‌شود و در هنگام قطع برق باتری به تدریج تخلیه می‌شود.
مزیت یوپی‌اس آنلاین این است که تجهیزات الکترونیکی از خط برق اصلی جدا شده و بنابراین از آنها در برابر جرقه و افزایش ناگهانی ولتاژ محافظت خواهد شد. اما عیب آنها این است که مکانیزم تبدیل آنها (تبدیل جریان 240 ولت AC به برق DC ولتاژ پایین و تبدیل مجدد آن به جریان AC 240 ولت) کارآمد نیست و بنابراین در مجموع باعث افزایش میزان مصرف برق می‌شود.

خروجی برق و زمان پشتیبانی

سایر عوامل تاثیر گذار
به غیر از تکنولوژی یوپی‌اس، یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر انتخاب شما، خروجی برق و زمان پشتیبانی است.
خروجی برق برحسب وات (W) یا ولت آمپر (VA) مشخص می‌شود و تعیین می‌کند که چند وسیله برقی را می‌توان به صورت همزمان به یوپی‌اس متصل کرد.
پس لازم است که میزان مصرف برق کامپیوتر و سایر تجهیزاتی که می‌خواهید برق آنها توسط یوپی‌اس تامین شود (معمولاً این اطلاعات روی یک برچسب در قسمت پشت دستگاه‌های برقی قابل مشاهده است) را جمع بندی کنید و مطمئن شوید یوپی‌اس خریداری شده حداقل این ظرفیت را داشته باشد.
اما دقت داشته باشید که فقط یک یوپی‌اس خیلی بزرگ می‌تواند برق تجهیزات شما را برای بیشتر از چند دقیقه توسط باتری تامین کند. در واقع باید از یوپی‌اس فقط برای ذخیره کردن فایل‌های باز و خاموش کردن کامپیوتر استفاده کنید.
همچنین بعید است که نیاز به یوپی‌اسی داشته باشید که برق چاپگر، اسکنر و سایر تجهیزات شما را تامین کند. زمان پشتیبانی در واقع مدت زمانی است که باتری می‌تواند تجهیزات الکترونیکی شما را روشن نگه دارد. که این زمان بستگی به میزان برقی دارد که شما از یوپی‌اس استخراج می‌کنید بنابراین به ادعاهای مطرح شده درباره اینکه یک یوپی‌اس می‌تواند تا بیشتر از یک زمان مشخص، برق تجهیزات الکترونیکی را تامین کند، توجه نداشته باشید.

زمان بار کامل
در عوض باید به زمان تخلیه در شرایط “بار کامل” توجه داشته باشید. این زمان برای بیشتر یوپی‌اس‌ها کوتاه است. یوپی‌اسی که بتواند در شرایط قطع برق مثلاً برای یک ساعت کار کند بسیار بزرگ و گران قیمت خواهد بود؛ بنابراین شما فقط نیاز به یوپی‌اسی دارید که در صورت قطع شدن ناگهانی جریان برق امکان خاموش کردن سیستم به روش امن را برای شما فراهم کند.
اکثر یوپی‌اس‌ها در صورت قطع شدن جریان برق یک آلارم پخش می‌کنند تا بتوانید اقدامات لازم را انجام دهید. برخی از آنها نرم افزارهایی دارند که در صورت قطع شدن جریان برق امکان خاموش کردن سیستم‌ها را به صورت خودکار فراهم می‌کنند.
چند نکته دیگر نیز وجود دارند که بهتر است به آنها توجه کنید. بیشتر یوپی‌اس‌ها سوکت‌های اضافه برای محافظت در برابر جرقه و افزایش ناگهانی ولتاژ دارند که می‌توان از آنها مثلاً برای محافظت از چاپگر استفاده کرد. همچنین ممکن است مکانیزم‌های محافظتی برای خطوط داده ورودی کامپیوترها هم وجود داشته باشد.
یکی دیگر از موارد مهم، خطوط تلفن هستند اما برخی از یوپی‌اس‌ها قابلیت محافظت از اتصالات شبکه را هم دارند. شاید خریدن وسیله ای که در شرایط نرمال کار خاصی انجام نمی دهد معقول به نظر نرسد اما مسلماً تهیه آن مزایای قابل توجهی دارد. قطعاً از دست دادن اطلاعات یا داده‌های کامپیوتر به دلیل بروز اختلال در جریان برق تجربه ناخوشایندی است که هیچ کس علاقه ای به تکرار آن ندارد.