وبلاگ

 تتوهای الکترونیکی موقت می‌توانند عرصه مراقبت‌های پزشکی را دستخوش تحولی عظیم کنند

 تتوهای الکترونیکی موقت می‌توانند عرصه مراقبت‌های پزشکی را دستخوش تحولی عظیم کنند

تکنولوژی‌های پوشیدنی در حال تبدیل شدن به یکی از روش‌های محبوب نظارت بر سلامت شده اند، بخصوص ساعت‌های هوشمندی مثل  FitBit یا Apple Watch که ضربان قلب را نظارت می‌کنند. هر چند این دستگاه‌ها به اندازه کافی راحت هستند اما آیا بهتر نبود که بدون نیاز به پوشیدن چیزی بتوانید بر وضعیت بدنتان نظارت داشته باشید؟ به لطف تلاش‌های محققین دانشگاه Carnegie Mellon در پنسیلوانیا به زودی شاهد تحقق این موضوع خواهیم بود. این محققین یک تتوی الکترونیک موقت اما بادوام ساخته اند که می‌توان در آینده از آن برای نظارت بر همه چیز از سطح قند خون گرفته تا ضربان قلب استفاده کرد. این تتوهای الکترونیکی موقت می‌توانند عرصه مراقبت‌های پزشکی را دستخوش تحولی عظیم کنند.

 تتوهای الکترونیکی موقت می‌توانند عرصه مراقبت‌های پزشکی را دستخوش تحولی عظیم کنند
فقط آب اضافه کنید!

تتوهای الکترونیک پدیده چندان جدیدی نیستند اما در گذشته فرایندهای تولید و استفاده از چنین تجهیزاتی بشدت کند بود و کاربر باید جوهر رسانا را مستقیماً روی پوستش چاپ می‌کرد یا یک غشای رسانا مثل DuoSkin می‌پوشید.

فرایند سخت و پرزحمت ساخت تتوهای الکترونیک یکی از دلایلی است که باعث شده این تکنولوژی تا به امروز نسبت به سایر تکنولوژی‌های پوشیدنی پیشرفت چندانی نداشته باشد – و محققان دانشگاه Carnegie Mellon نیز با ارائه این متد جدید امیدوار به تغییر این شرایط هستند.

محمود توکلی یکی از نویسندگان این مقاله در رابطه با این پیشرفت جدید می‌گوید: “ما برای اولین بار نشان دادیم که الگوهای تزریق یا چاپ شده از نانوذرات نقره را می‌توان با استفاده از آلیاژ گلیم اندیم در دمای اتاق سخت کرد [یعنی با استفاده از دما یا فشار شکل داد]. عدم نیاز به حالت گرفتن با استفاده از دمای بالا باعث شده تکنیک ما با غشاهای نازک و مواد حساس به دما سازگاری داشته باشد.”

کاربردهای پزشکی

این محققین با از بین بردن نیاز به گرمای شدید در فرایند ساخت این تتوهای الکترونیک راهی برای اعمال آنها به یک غشای نازک پیدا کرده اند که می‌تواند این غشا را با استفاده از یک اسفنج مرطوب به پوست چسباند – مثل تتوهای موقتی که حتماً از دوره کودکی به خاطر دارید.

این ویژگی باعث شده که این تتوها قوی و انعطاف پذیر باشند و استفاده از آنها آسان تر از قبل باشد و به این ترتیب به زودی همه می‌توانند از آنها استفاده کنند – مثلاً ممکن است حسگرهایی شیمیایی به آنها اضافه شود تا تغییرات پوست در اثر تغییر سطح قند خون را شناسایی کنند یا حسگرهایی که قادر به تشخیص ضربان قلب کاربر باشند.

اما اگر قرار باشد این تتوهای الکترونیک جدید کاربردهای پزشکی پیدا کنند ممکن است برای دریافت تایید استفاده از سوی نهادهای قانونی نیاز به دوره‌های آزمایش طولانی مدت داشته باشند.

 

منبع : Techradar