وبلاگ

آموزش اتصال گوشی به تلویزیون

آموزش اتصال گوشی به تلویزیون

این روزها خانه‌ها با وجود ابزارها و گجت‌های مختلف از همیشه شلوغ تر شدند و دانستن چگونگی به اشتراک گذاری محتوا بین دستگاه‌های مختلف می‌تواند میزان دردسر و زحمت ما را بسیار کمتر کند.

متصل کردن تلویزیون هوشمند به تبلت یا گوشی باعث ایجاد مسیرهای جدیدی برای پخش و نمایش فیلم و محتوای چند رسانه‌ای می‌شود. مثلاً شاید بخواهید فیلم‌ها و عکس‌های خاطره انگیزی که با موبایلتان ثبت کردید را از طریق تلویزیون برای سایر اعضای خانواده پخش کنید یا کلیپ‌های یوتیوب و فایل‌های ویدیویی را با وضوح بیشتری مشاهده کنید یا حتی ویدیوهای Netflix را از طریق تلویزیون مشاهده کنید.
امروزه بیشتر تلویزیون‌ها، هوشمند هستند یعنی امکان اتصال به اپلیکیشن‌های اینترنتی مثل Netflix، YouTube و سایر اپلیکیشن‌های مشابه به آن را دارند به این ترتیب شما می‌توانید محتوای مورد نظرتان را از طریق تلویزیون با کیفیت و ابعاد بیشتر مشاهده کنید.
اما اگر فایل‌های شما فقط روی تلفن یا تبلت قرار دارند یا از اپلیکیشنی استفاده می‌کنید که فقط روی موبایل قابل دسترس است یا اگر ترجیح می‌دهید یک بازی را روی گوشی انجام دهید – به جای اینکه اپلیکیشن‌های مربوطه را روی تلویزیون هوشمند نصب کنید – در این مطلب به پاسخ سوالات خودتان خواهید رسید. در ادامه به شما آموزش می‌دهیم که چطور موبایل خودتان را به تلویزیون وصل کنید چه به صورت بی سیم و چه از طریق ارتباط کابلی.

اتصال به تلویزیون از طریق کابل HDMI

مطمئن ترین روش برای اتصال موبایل به تلویزیون، استفاده از کابل HDMI است. معمولاً هر تلویزیونی به نوعی دارای یک پورت HDMI است که از آن جهت انتقال صوت و تصویر از یک منبع بیرونی به تلویزیون استفاده می‌شود. بعضی از تلویزیون‌های جدید پورت HDMI 2.1 دارند اما اگر محتوای مورد نظر شما 8k نیست، فقط نیاز به استاندارد متداول تر HDMI 2.0 خواهید داشت.
گوشی‌های موبایل پورت HDMI ندارند اما آداپتورهایی هستند که پورت USB میکرو، USB Type-C یا پورت لایتنینگ گوشی شما را تبدیل به HDMI می‌کنند.
بعضی از تبلت‌های اندروید پورت HDMI مینی یا میکرو دارند که می‌توان آن را از طریق یک کابل مستقیماً به HDMI وصل کرد. صرف نظر از نوع پورتی که قصد اتصال آن به تلویزیون را دارید، اطمینان حاصل کنید که کابل مورد استفاده شما با آن کانکشن همخوانی داشته باشد.

HDMI
کابل HDMI (منبع تصویر: iStock)

اتصال به تلویزیون از طریق USB

در انتهای بیشتر کابل‌های شارژ گوشی، یک کانکتور USB وجود دارد که می‌توان آن را به آسانی به آداپتور برق یا لپ تاپ متصل کرد. اما اگر تلویزیون شما پورت USB دارد، این روش یک روش ساده برای نمایش فایل‌های گوشی روی صفحه تلویزیون محسوب می‌شود.
با این روش شما به جای اینکه تصویر گوشی را روی تلویزیون پخش کنید، فایل‌های آن را به تلویزیون منتقل می‌کنید تا توسط تلویزیون باز شده و پخش شوند، پس این روش بهتر مناسب مشاهده فیلم و ویدیو است.
برای باز کردن فایل‌ها با این روش باید به بخش Source از تلویزیون هوشمند رفته و گزینه USB را انتخاب کنید. در این حالت احتمالاً هشدار یا پیامی روی گوشی شما برای انتقال فایل‌ها مشاهده خواهد شد (و صرفاً گوشی شما از طریق تلویزیون شارژ نخواهد شد).

USB PORT
کابل USB (منبع تصویر: Future Publishing)

اتصال به تلویزیون از طریق کستینگ وایرلس (مخصوص سیستم عامل اندروید)

اگر تمایلی به استفاده از سیم و کابل ندارید، می‌توانید از روش casting استفاده کنید.
کستینگ (casting) فرایند انتقال محتوا به صورت بی سیم از گوشی یا تبلت به تلویزیون است که این کار با اتصال تلویزیون و گوشی به یک شبکه وای فای یکسان انجام می‌شود. اپلیکیشن‌های گوشی هوشمند مثل AllCast امکان پخش محتوا با روش کستینگ را فراهم می‌کنند، اما بیشتر گوشی‌های اندروید مدرن (اندروید 4.2 به بعد) و دستگاه‌های ویندوزی (ویندوز 8.1 به بعد) از استاندارد کستینگ Miracast پشتیبانی می‌کنند.
برای استفاده از Miracast کافیست به بخش تنظیمات Display گوشی و سپس به بخش Cast رفته و گزینه Enable Wireless Display را انتخاب کنید تا دستگاه‌های اطراف برای پخش محتوا شناسایی شوند.
همچنین می‌توانید از یک دستگاه مخصوص استریمینگ مثل Google Chromecast یا Roku Streaming Stick استفاده کنید که به پورت HDMI تلویزیون متصل می‌شوند و قابلیت اتصال به دستگاه‌هایی با اندروید 4.4.2 و بالاتر را دارند.

FLASH MEMORY
Google Chromecast مستقیماً به پورت HDMI تلویزیون متصل می‌شود (منبع تصویر: Techradar)

اتصال به تلویزیون از طریق AirPlay (مخصوص سیستم عامل iOS)

برای دستگاه‌های اندروید می‌توانید از AirPlay استفاده کنید که تکنولوژی اختصاصی شرکت اپل برای پخش صوت و تصویر به صورت بی سیم است.
طبیعتاً AirPlay طوری طراحی شده که فقط با دستگاه‌های اپل کار کند و اگر قرار است محتوا را از آیفون یا آیپاد به Apple TV ارسال کنید، کار شما را راحت می‌کند. اگر هر دو دستگاه به یک شبکه وای فای یکسان متصل شده باشند، همدیگر را به صورت خودکار شناسایی می‌کنند و می‌توانید کانکشن AirPlay را در تنظیمات گوشی خودتان انتخاب کنید، یعنی همان روشی که از آن جهت اتصال هدفون بی سیم از طریق بلوتوث استفاده می‌کنید.

منبع : Techradar