وبلاگ

آموزش تعمیر لپ‌تاپ در صورت ریختن مایعات روی آن

آموزش تعمیر لپ‌تاپ در صورت ریختن مایعات روی آن

آموزش تعمیر لپ‌تاپ در صورت ریختن مایعات روی آن

اگر روی لپ‌تاپتان آب ریخت، با حداکثر سرعت ممکن اقدام کنید.
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به هر دلیلی روی لپ‌تاپتان مایعات ریخته شود و شاید همین حالا هم با گوشی مشغول مطالعه این مطلب باشید تا لپ‌تاپ گران قیمت خودتان را از مایعاتی که روی آن ریخته نجات دهید. دقت کنید که در چنین مواقعی، زمان و عکس العمل به موقع اهمیت زیادی دارد. باید بلافاصله لپ‌تاپ را خاموش کرده، آن را از برق بکشید و باتری آن را خارج کنید. هر ثانیه اهمیت فوق العاده زیادی دارد. نیازی نیست که حتماً لپ‌تاپ را به صورت اصولی خاموش کنید، فقط کافیست دکمه پاور آن را نگه دارید تا خاموش شود. اگر هنوز این کار را انجام ندادید، لطفاً قبل از خواندن ادامه مطلب هر چه سریع تر این کار مهم را انجام دهید. در ضمن باید این واقعیت را هم قبول کنید که برای چند روزی نمی‌توانید از کامپیوترتان استفاده کنید.

اقدامات اضطراری لازم در صورت خیس شدن لپ‌تاپ

مرحله اول: تمام قطعاتی را که راحت جدا می‌شوند، باز کنید. ماوس و تمام کابل‌ها را از لپ‌تاپ بکشید و اگر فلش یا دی‌وی‌دی داخل درایو وجود دارد، آنها را هم بردارید و لپ‌تاپ را کاملاً خالی کنید.
مرحله دوم: بیرون لپ‌تاپ را خشک کنید. در لپ‌تاپ را تا حد ممکن باز کنید. آن را وارونه نگه دارید و تمام سطوح خیس را با یک حوله یا هر پارچه بدون پرزی خشک کنید. نوع مایعی که روی لپ‌تاپ ریخته مهم است. مثلاً آب، خوردگی و خرابی کمتری ایجاد می‌کند اما نوشیدنی‌های الکلی و شیرین آسیب بیشتری ایجاد می‌کنند. در هر صورت، هدف این است که با خشک کردن لپ‌تاپ، آسیب‌های احتمالی را تا حد ممکن کم کنید.

آموزش تعمیر لپ‌تاپ در صورت ریختن مایعات روی آن
مرحله سوم: در این مرحله توصیه می‌کنیم که در صورت امکان از گارانتی لپ‌تاپ استفاده کنید یا این که آن را به تعمیرگاه ببرید.
اما اگر به هر علتی تمایل ندارید که لپ‌تاپ را به یک فرد حرفه‌ای نشان دهید، می‌توانید با طی کردن گام‌هایی که در ادامه توضیح می‌دهیم، آن را خشک کنید. اما توجه داشته باشید که نه سایت ما و نه نویسنده، مسئولیت آسیب‌های احتمالی که در صورت انجام این کار توسط خودتان به لپ‌تاپ وارد شود را نمی‌پذیرد.

جدا کردن قطعات
باز کردن لپ‌تاپ‌های قدیمی و برداشتن قطعات آنها کار آسانی است، اما لپ‌تاپ‌های مدرن این طور نیستند. توصیه نمی‌کنیم که این طور لپ‌تاپ‌ها را زیاد دستکاری کنید مگر این که فرایند باز کردن قطعات آنها آسان باشد چون ممکن است خیلی راحت به آنها آسیب وارد شود و مسلماً تمایلی به بدتر شدن اوضاع ندارید. پس اگر ساخت و معماری شما به گونه‌ای است که امکان انجام کارهای زیر وجود دارد، می‌توانید این مراحل را طی کنید.
مرحله اول: اگر قبلاً باتری لپ‌تاپ را برنداشتید اما امکان انجام این کار وجود دارد، آن را بردارید. معمولاً این کار با فشردن یک دکمه در قسمت زیر لپ‌تاپ انجام می‌شود.

آموزش تعمیر لپ‌تاپ در صورت ریختن مایعات روی آن
مرحله دوم: اگر نگران ورود مایعات به کل سیستم و اجزایی مثل حافظه و هارد هستید، می‌توانید آن‌ها را هم باز کنید. در برخی لپ‌تاپ‌ها پنل‌هایی وجود دارند که امکان باز کردن آنها از زیر لپ‌تاپ وجود دارد. اما در بیشتر مواقع برای باز کردن آنها می‌توانید از پیچ گوشتی Phillips استفاده کنید. برای رم می‌توانید گیره‌های اطراف آن را فشار دهید تا اسلات‌های رم را باز کنید. برای درایو حالت جامد یا هارد دیسک ممکن است نیاز به باز کردن پیچ‌های بیشتری داشته باشید. حتماً آن را با دقت از کابل‌ها یا پورت‌های برق و دیتا جدا کنید.
مرحله سوم: تمام قطعاتی که باز می‌کنید را کاملاً بررسی کنید و نشانه‌های احتمالی خیسی یا خراب شدن آن را پیدا کنید. قطعات خیس باید کاملاً خشک شوند اما اگر مایعی که روی لپ‌تاپ ریخته، آب نیست باید آن را با ایزوپروپیل الکل 99 درصد (با استفاده از گوش پاک کن) خشک کنید – این کار باعث حل شدن مواد اضافه بدون آسیب رسیدن به قطعات و تبخیر مایعات بدون باقی گذاشتن جرم و رسوبات می‌شود.
مرحله چهارم: پس از انجام این کار، همه قطعات را برای 2 تا 3 روز در معرض هوا و در مکانی گرم و خشک قرار دهید. دقت کنید که استفاده از پنکه باعث تسریع فرایند خشک شدن می‌شود. از سشوار استفاده نکنید چون می‌تواند به قطعات لپ‌تاپ آسیب وارد کند. پس از باز کردن قطعات و خشک شدن آنها می‌توانید مراحل را به صورت معکوس طی کنید و لپ‌تاپ را به حالت قبل برگردانید.
امیدواریم که شرایط خوب پیش رفته و لپ‌تاپ شما مثل قبل کار کند اما اگر این طور نشد باید آن را به تعمیرگاه ببرید.

اگر نمی‌توانید قطعات لپ‌تاپ را جدا کنید…
اما به افرادی که لپ‌تاپ‌هایی مثل Surface Book 2 یا MacBook یا هر لپ‌تاپ غیر قابل باز شدن دیگری دارند، توصیه می‌کنیم که آن را به تعمیرگاه ببرند چون در این حالت، کار چندان زیادی نمی‌توان انجام داد.
بین مدت زمانی که مایعات روی صفحه کلید ریخته و زمانی که آن را به تعمیرگاه می‌برید، آن را وارونه نگه داشته و با استفاده از حوله، تمام رطوبتی که مشاهده می‌شود را پاک کنید.
سپس آن را روی یک سطح خشک قرار دهید – یک گزینه خیلی خوب برای این کار استفاده از کیسه برنج است چون برنج مایعات را به خود جذب می‌کند و مانع ورود آنها به داخل حفره‌های صفحه کلید می‌شود. از یک کیسه بزرگ به همراه مقدار زیادی برنج استفاده کنید و آن را در یک اتاق خشک و گرم قرار دهید. می‌توانید با استفاده از یک پنکه فرایند خشک شدن را تسریع کنید تا هر زمان امکان داشت لپ‌تاپ را به تعمیرگاه ببرید.

گزینه‌هایی برای ضد آب کردن لپ‌تاپ
برای محافظت بیشتر از لپ‌تاپ در آینده توصیه می‌کنیم که از یک کاور صفحه کلید شفاف یا سیلیکون، از یک اسکین لپ‌تاپ ضد آب برای نیمه‌های بالایی و پایینی قاب لپ‌تاپ و یک محافظ ضدآب برای صفحه‌نمایش استفاده کنید. همچنین می‌توانید برای حمل و نقل لپ‌تاپتان از یک کیسه لپ‌تاپ بزرگ استفاده کنید. دقت کنید که سوراخ‌ها و محفظه‌های تهویه پوشانده نشوند و در صورت لزوم با استفاده از قیچی این قسمت‌ها را باز کنید تا امکان تهویه آزاد هوا وجود داشته باشد.