وبلاگ

بهترین دیتابیس‌های کلود 2019

بهترین دیتابیس‌های کلود 2019

بیشتر مشاغل کوچک تا متوسط از دیتابیس استفاده می‌کنند، اما هنگام تنظیم و راه اندازی یک دیتابیس نمی‌توان پیش بینی کرد که کسب و کار مربوطه در آینده چقدر رشد می‌کند.

database
می‌توانید با استفاده از خدمات کلود دیتابیس را ذخیره کنید تا بعداً همگام با نیازهای سازمان آن را تعمیم و گسترش دهید. در این راهنما بعضی از بهترین ارائه دهندگان دیتابیس کلود را به شما معرفی می‌کنیم. تمام این شرکت‌ها یک دوره رایگان ارائه می‌کنند و خیلی از آنها از چندین نوع دیتابیس پشتیبانی می‌کنند بنابراین قبل از تصمیم گیری می‌توانید تست و بررسی‌های لازم را انجام دهید.
اگر بحث امنیت برای شما اهمیت دارد، از ارائه دهنده‌ای مثل اوراکل استفاده کنید که برای حفظ امنیت اطلاعات همیشه آنها را به صورت رمزنگاری شده ذخیره می‌کند.

Amazon Relational Database

1. دیتابیس رابطه‌ای آمازون
از قدرت پردازش AWS) Amazon Web Services) برای اجرای دیتابیس استفاده کنید
-750 ساعت استفاده رایگان
-پشتیبانی از انواع دیتابیس
-فقط برای کاربران پیشرفته
وب سرویس‌های آمازون (به اختصار AWS) از زیرمجموعه‌های Amazon.com است که در سال 2006 تاسیس شده و سرویس‌های کلود را به شرکت‌ها و افراد عرضه می‌کند.
AWS یک سیستم ابری برای ساخت راهکارهای بیزنسی با استفاده از خدمات وب یکپارچه است و سرویس‌های ابر گسترده‌ای از جمله دیتابیس و ارائه محتوا را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
دیتابیس رابطه‌ای آمازون یکی از دیتابیس‌هایی است که به صورت سرویس عرضه می‌شود (DBaaS) و برای کاربران مجرب، دانشمندان علم داده و مدیران دیتابیس بسیار مناسب است. این دیتابیس برای توسعه دهندگانی که با سرویس‌های AWS آشنایی دارند انتخاب بسیار خوبی است. کاربران برای تنظیم دیتابیس باید با یک Database Administrator تماس بگیرند زیرا این فرایند پیچیدگی‌های فنی خاصی دارد.
کاربران می‌توانند دیتابیس‌هایی را بسازند که با توجه به نیازهایشان طراحی شده اند. می‌توانید تمپلیت بسازید یا کدنویسی کنید. همچنین امکان کنترل انواع دیتابیس و محل ذخیره داده‌ها وجود دارد. فورمت‌های خاصی که در این بستر پشتیبانی می‌شوند عبارتند از: Amazon Aurora، PostgreSQL، MySQL، MariaDB، Oracle و SQL.
می توانید 750 ساعت به صورت رایگان از این سرویس استفاده کنید. یک ماشین حساب آنلاین هم برای محاسبه هزینه‌های AWS وجود دارد که البته کار با آن کمی پیچیده است و برای انجام این کار می‌توانید از ادمین دیتابیس کمک بگیرید.
مدلهای قیمت گذاری در این پلتفرم عبارتند از: ‘Pay as you Go’، ‘Save when you reserve’ و ‘Pay less using more’.
اما AWS یک مدل رایگان هم دارد که تا 12 ماه سرویس‌های خاصی را ارائه می‌کند. پس از گذشت این مدت باید یکی از طرح‌های بالا را انتخاب کرده یا اشتراک AWS خودتان را لغو کنید. برای دسترسی به سرویس دیتابیس رابطه‌ای آمازون باید یک اشتراک AWS داشته باشید.

Microsoft Azure SQL Database

2. دیتابیس SQL مایکروسافت آژور
می‌توانید تا یک سال به صورت رایگان از آژور استفاده کنید
-12 ماه رایگان
-Pay as you go (پرداخت به اندازه مصرف و هنگام مصرف (نه قبل از آن))
-وجود یکسری مشکلات در پشتیبانی
مایکروسافت آژور توسط شرکت مایکروسافت برای ساخت، تست، استقرار و مدیریت اپلیکیشن‌ها و سرویس‌ها از طریق دیتاسنترهای این شرکت ساخته شد و در سال 2010 منتشر شد.
مایکروسافت آژور علاوه بر عرضه دیتابیس به صورت سرویس، پلتفرم به صورت سرویس، نرم افزار به صورت سرویس و زیرساخت به صورت سرویس را هم عرضه می‌کند. کاربران می‌توانند با آژور سرویس‌ها را صرفا روی ابر استفاده کرده یا آن را با هر اپلیکیشن، دیتاسنتر یا زیرساختی که از قبل داشته اند استفاده کنند.
دیتابیس SQL آژور ظاهری آشنا و مشابه با سایر محصولات مایکروسافت دارد. همچنین یک موتور SQL قوی و قابلیت‌های یادگیری ماشینی را دارد. این سرویس تمام ابزارهای SQL و اپلیکیشن‌های مورد نیاز برای ایجاد یک دیتابیس را ارائه می‌کند و استفاده از آن آسان است.
دیتابیس SQL مایکروسافت آژور یک پورتال آنلاین دارد که از طریق آن به هر آنچه نیاز دارید، دسترسی خواهید داشت. تنظیم این دیتابیس آسان و بدون مشکل است اما برای شروع نیاز به اکانت مایکروسافت خواهید داشت.
برای انتخاب درایور مورد نظر می‌توانید از Connection Libraries استفاده کنید. همچنین، از این قسمت می‌توانید تنظیمات زبان، نام دیتابیس و رده قیمتی مورد نظرتان را انتخاب کنید.
آژور طرح استفاده رایگان 12 ماهه را ارائه کرده که شامل اعتبار 200 دلاری و بیش از 25 سرویس “همیشه رایگان” است. این پلتفرم بر اساس مکانیزم پرداخت Pay as you go کار می‌کند بنابراین فقط باید هزینه سرویس‌های مورد استفاده را پرداخت کنید. اما کاربران در فضای آنلاین از وجود مشکلاتی در پشتیبانی از این پلتفرم خبر داده اند.

Rackspace Cloud

3. Rackspace Cloud
Rackspace قابلیت تنظیم بسیار زیادی دارد و از تمام دیتابیس‌ها و مدل‌های کلود پشتیبانی می‌کند
-ارائه پشتیبانی از چند مدل دیتابیس به صورت همزمان
-پشتیبانی فوق العاده
-مستندات کم
Rackspace Cloud مجموعه‌ای از محصولات مبتنی بر ابر از شرکت امریکایی Rackspace است که در سال 2006 تاسیس شد. این راهکار خدماتی مثل میزبانی اپلیکیشن‌های وب، پلتفرم به صورت سرویس و سرویس‌های ابر را عرضه می‌کند.
Racksapce به کاربران امکان می‌تواند تا یک ارائه دهنده خدمات ابر را انتخاب کرده و از طریق پلتفرم Racksapce با آن در تعامل باشند. این سرویس با شرکت‌های بزرگ ارائه دهنده خدمات ابر همچون مایکروسافت آژور، وب سرویس‌های آمازون و WMware همکاری دارد. مزیت این سیستم این است که مقیاس پذیری برخی از بزرگترین شرکت‌های ارائه دهنده خدمات ابر را به شما ارائه می‌کند اما در کنار خدمات پشتیبانی یک شرکت کوچکتر.
Rackspace طیف وسیعی از سرویس‌های ابر را عرضه می‌کند که شامل ابر عمومی، ابرخصوصی، ابر ترکیبی و غیره هستند. این شرکت راهکارهای IaaS و DBaaS خود را بر اساس سیستم عامل ابر اپن سورس OpenStack طراحی کرده است.
این دیتابیس‌های کلود APIهای ساده و بازی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند و کاربران می‌توانند MySQL، Persona Server یا MariaDB را نصب و استفاده کنند.
دیتابیس‌های کلودِ Rackspace به کاربران امکان حذف و اضافه کپی از دیتابیس را فراهم کرده و می‌توانند از 64 گیگابایت رم و تا 1 ترابایت فضای ذخیره استفاده کنند.
کاربراین می‌توانند بکاپ و بازیابی اطلاعات را زمانبندی کنند. بعلاوه این پلتفرم پشتیبانی شبانه روزی دارد و کارشناسان دیتابیس آن همواره برای کمک به اجرای هر نوع کوئری در دسترس هستند.
می‌توانید به صورت رایگان در Rackspace عضو شوید و خدماتی مثل مدیریت فنی اکانت، راهنمایی امنیتی، نظارت و گزارشگیری رایگان از سرور را دریافت کنید. Rackspace یک راهنمای جامع و کامل برای قیمت سرویس‌ها نیز دارد که با کمک آن می‌توانید مناسب‌ترین سرویس را انتخاب کنید.
کاربران به وجود مشکلاتی در مستندات این پلتفرم اشاره کرده اند اما در مقابل پشتیبانی این پلتفرم فوق العاده است.

Oracle Database

4. دیتابیس اوراکل
-دیتابیسی با تنظیمات ساده و رمزنگاری امن
-تعمیر و نگهداری آسان
-رمزنگاری امن
-وجود مشکلاتی در پشتیبانی
دیتابیس کلود اوراکل بخشی از اوراکل کلود است که متعلق به شرکت اوراکل است؛ این شرکت در سال 1977 تاسیس شد.
پلتفرم کلود اوراکل به صورت ترکیب تکنولوژی اپن سورس و تکنولوژی اوراکل کار می‌کند. به این ترتیب کاربران می‌توانند ساخت، استقرار، ادغام و مدیریت تمام اپلیکیشن‌های پلتفرم خود را به صورت کارآمدتری انجام دهند.
این راهکار از ترکیب هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای ارائه سرویسی با قابلیت‌های self-repairing یا تعمیر خودکار استفاده می‌کند و می‌تواند هزینه‌های استارتاپ را کاهش داده و اطلاعات مفیدی را در اختیار مشاغل قرار دهد.
مکانیزم دیتابیس به صورت سرویس شرکت اوراکل، از هر سازمانی با هر اندازه‌ای پشتیبانی می‌کند و یک رمزنگاری سطح بالا ارائه می‌کند که به لایه‌های مختلف دیتابیس تعمیم پیدا می‌کند.
می‌توان این دیتابیس را در عرض چند دقیقه تنظیم کرد و استفاده از آن آسان است. با استفاده از ویژگی on-capacity demand می‌توانید از قابلیت‌های مقیاس پذیری این پلتفرم استفاده کنید.
تمام داده‌ها و اپلیکیشن‌ها در این پلتفرم قابل ادغام هستند. کاربران با این راهکار می‌توانند تمام فرایندها را به کلود منتقل کنند، همه چیز از طریق یک پلتفرم قابل مدیریت است و تمام داده‌ها به صورت پیش فرض رمزنگاری می‌شوند.
پلتفرم کلود اوراکل ادعا دارد که هر آنچه کاربران نیاز دارند برای آنها فراهم می‌کند و به این ترتیب باعث صرفه جویی زمان جهت انجام کارهای تکراری مثل تعمیر و نگهداری سیستم، نصب راهکارهای مختلف و بروزرسانی‌های ضروری می‌شود.
این پلتفرم یک دوره رایگان 30 روزه دارد که شامل 300 دلار اعتبار تا 3500 ساعت است. طرح‌های پرداخت این پلتفرم به صورت Pay as you Go یا Monthly Flex هستند. در طرح Flex کاربران متعهد به پرداخت یک هزینه ماهیانه مشخص می‌شوند؛ این قراردادها 1 تا 7 ساله هستند. برای تهیه این طرح‌ها باید مستقیماً با شرکت اوراکل تماس بگیرید.
لازم به ذکر است که کاربران این پلتفرم از وجود مشکلاتی در پشتیبانی آن خبر داده اند.

SAP Cloud Platform

5. پلتفرم کلود SAP
Sap پلتفرم کلودی با قابلیت تنظیم بسیار زیاد است که امکان جابجایی آسان دیتابیس را فراهم کرده است
-دوره آزمایشی رایگان
-جایجایی آسان
-نسبتاً گران
پلتفرم کلود SAP یک “پلتفرم به صورت سرویس” است که توسط SAP SE توسعه یافته است و اپلیکیشن‌های جدید را در یک محیط ابر امن تولید می‌کند. این پلتفرم در سال 2012 راه اندازی شد.
پلتفرم کلود SAP شامل سیستم مدیریت دیتابیس درون حافظه‌ای SAP HANA است که به سیستم‌های مبتنی بر کلود و درون سازمانی که SAP یا سایر نرم افزارهای شخص ثالث را اجرا می‌کنند، متصل می‌شود.
پلتفرم ابر SAP بیشتر برای سازمان‌های بزرگی که دیتاست‌های عظیمی دارند ساخته شده است. تنظیم این سیستم نسبتاً ساده است و راهنمای نصب مرحله به مرحله دارد. برای انتخاب سیستم مدیریت دیتابیس موردنظرتان می‌توانید از Data and Storage استفاده کنید و همچنین می‌توانید نوع جابجایی (migration یا مهاجرت) داده‌ها را انتخاب کنید.
SAP یک دوره رایگان و دو طرح قیمت گذاری دارد. همچنین یک فایل PDF با تمام جزئیات قیمت گذاری منتشر کرده است.
کاربران باور دارند که قیمت‌های SAP با سایر شرکت‌ها قابل رقابت نیست.

database

معرفی سایر دیتابیس‌های ابر
در سال‌های اخیر تعداد پلتفرم‌های ابر عرضه شده توسط کمپانی‌های مختلف روبه افزایش بوده است. با توجه به این که نرم افزارهای مبتنی بر دیتابیس همچنان پرکاربرد هستند، باید پلتفرمی را انتخاب کنید که بتواند نوع و سایز دیتابیس شما را پشتیبانی کرده و با سایر زیرساخت‌های IT ادغام شود و بعلاوه قابلیت نظارت بر امنیت و کنترل خطاها را هم داشته باشد. در ادامه چند مورد از سایر دیتابیس‌های کلود پرکاربرد دیگر را هم معرفی می‌کنیم.
IBM Db2 on Cloud یکی از سرویس‌هایی است که شرکت بزرگ IBM به عنوان بخشی از پلتفرم مدیریت کلود جامع خود ارائه کرده است. این سرویس یک دیتابیس SQL جامع است که روی ابر اجرا می‌شود. تنظیمات سریع و ساده آن امکان مقیاس پذیری انعطاف پذیر این سیستم را فراهم می‌کنند؛ بعلاوه فقط باید هزینه منابعی که استفاده می‌کنید را پرداخت کنید. پچ‌های امنیتی در این پلتفرم به صورت خودکار نصب و بروزرسانی می‌شوند و بازیابی دیتاست‌ها نیز به آسانی قابل انجام است. می‌توانید Db2 on Cloud را روی یک VPN خصوصی تنظیم کنید.
Zoho Creator این سرویس کمی متفاوت است و می‌توان گفت یک پلتفرم مدیریت دیتابیس کلود نیست بلکه بیشتر راهی برای ایجاد دیتابیس خودتان در بستر ابر است. این سرویس برای کمپانی‌های کوچکتری که قصد دارند اپلیکیشن‌های خودشان را بسازند اما محصولات شرکت‌های بزرگ برای آنها بیش از حد عظیم و پیچیده است، مناسب است. این سرویس یک اینترفیس درگ اند دراپ ساده دارد که امکان تنظیم کامل آن وجود دارد و با توجه به اینکه بخشی از مجموعه اپلیکیشن‌های Zoho است، می‌توان آن را به آسانی با سایر محصولات Zoho ادغام کرد.
Couchbase هم کمی با سایر سرویس‌ها تفاوت دارد از این جهت که به شما امکان می‌دهد دیتابیس‌های خود را به کمک N1QL بسازید که نسبت به MySQL قابلیت‌های پیچیده تری برای ذخیره داده‌ها دارد. این، یعنی می‌توانید دیتابیس‌هایی را روی ابر ایجاد کنید که ساختار لایه‌ای دارند و با JSON بهتر کار می‌کنند. بعلاوه، این سیستم قابلیت‌های تحلیل داخلی، تکثیر آسان و امنیت سطح سازمانی دارد. بنابراین اگر نیاز به دیتابیسی ابتکاری تر دارید که انعطاف پذیری NoSQL و Couchbase را داشته باشد، می‌توانید از این گزینه استفاده کنید.
MongoDB Atlas یک سرویس کلود خودکار است که مدیریت دیتابیس‌ها در ابر را بسیار ساده تر کرده و به کاربران امکان می‌دهد که بیشتر بر توسعه اپلیکیشن‌ها متمرکز شوند. این سرویس از بیش از 60 منطقه جغرافیایی پشتیبانی می‌کند و سیستم‌های fault tolerance (تحمل خطا) توزیع شده به همراه گزینه‌هایی برای پشتیبان گیری دارد که به تداوم کسب و کار سازمان‌ها کمک می‌کنند. مقیاس پذیری بر حسب نیاز، بهینه سازی منابع و ساختار کاملاً خودکار باعث شده MongoDB برای شرکت‌های نوآور و بدیع بسیار جذاب باشد.
Google Cloud Database Services بخشی از سرویس‌های کلود شرکت گوگل است که گزینه‌های مختلفی در اختیار کاربران قرار داده از جمله دیتابیس‌های رابطه‌ای و غیر رابطه‌ای. گزینه Cloud SQL پشتیبانی مدیریت شده‌ای از PostgreSQL و MySQL ارائه می‌کند و گزینه BigTable نیز یک دیتابیس NoSQL کاملاً مدیریت شده و در مقیاس پتابایت برای کارهای تحلیلی و عملیاتی عرضه می‌کند.